sunnuntai 30. tammikuuta 2011

80-vuotias tietää elämän tarkoituksen


Elämän perimmäinen, sokea tarkoitus selviää kuuntelemalla iskelmiä. Luonto varustaa jokaisen olion elämän tahdolla. Sen tärkein sisältö on elämän jatkuminen, dna-ketjun ylläpito. Iskelmät kertovat siitä eivätkä mistään muusta. Kun tämä tarkoitus on täytetty, luonto hylkää yksilön oman onnensa nojaan.
Alkaa kuoleman odotus, alkaa filosofia. Platon sanoi ettei filosofiaa olisi ilman kuolemaa. Kun ajattelet ja elät joka päivä muistaen, että voit kuolla huomenna, alat filosofoida. Ihminen on tuomittu vapauteen, sanoi Sartre. Mutta mitä tehdä vapaudella?Ajattelen, siis elän, sanoi Descartes. Marcus Aurelius toistaa yhä uudelleen, että minun täytyy keskittää huomioni siihen, mitä tällä hetkellä ajattelen, mitä minulle tapahtuu juuri nyt... mitä olen tekemässä ja tahdon tehdä sitä, mikä palvelee ihmisyhteisöä...
Wittgenstein kirjoitti: Jos äärettömän ajan keston sijasta ymmärrämmekin ikuisuudella ajattomuutta, silloin se, joka elää nykyhetkessä, elää ikuisuudessa.
En siis voi elää eilisessä enkä huomisessa. Jos ylipäätään aion elää, minun on tehtävä se nyt. Minulla on vain tämä hetki. Tunnen itseni hyvin onnelliseksi juuri nyt, tällä ajattomalla hetkellä - siis ikuisuudessa.
Kuva Markus Aalto

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Paljon onnea syntymäpäivänäsi, Eeli!

t. Jani T.

Anonyymi kirjoitti...

Onnea sielultaan ja sydämeltään ikinuorelle TAITEILIJALLE! Ps. Onneksi on tuo elävä arkisto... =)T: Peejii.